آداب وقت خوابیدن

آداب وقت خوابیدن خواب و خوابیدن یکی از با ارزشترین نعمامتی است که خداوند متعال به بندگانش عطا

آداب وقت خوابیدن

خواب و خوابیدن یکی از با ارزشترین نعمامتی است که خداوند متعال به بندگانش عطا کرده است ، سزاوار است که ما قدر این نعمت با ارزش را بدانیم و با رعایت آداب آن به خوابمان هم ارزش بدهیم و در جهت نفسانیات آن را بکار نگیریم  و با افراط در این عمل آن را ضایع نگردانیم .

قالَ الصّادِقُ (عَلَیهِ السَّلام)  :

«نَم نَومَهَ المُتَعَبِّدینَ، وَلا تَنَم نَومَ الغافِلینَ.»  ؛ حضرت امام صادق (عَلَیهِ السَّلام) می فرماید که: در هنگام خواب، باید خواب تو مانند خوابِ اهل عبادت باشد.

عنی: بعد از فراغ از فرایض و سنن، به خواب روی نه همچون خواب اهل غفلت که چندان اهتمامی به وظایف یومیّه ندارند و مثل حیوانات، کار ایشان خورد و خواب است. یا مراد این باشد که در وقت خوابیدن، مثل اهل عبادت، اوراد و اذکاری که از برای خواب مقرّر است، بجا آر. و مثل اهل غفلت مباش که رعایت آداب نمی کنند. یا مراد این باشد که خواب را به قصد ازاله کسالت و تحصیل قوّت ِ عبادت، کن. مثل اهل عبادت، نه از روی طغیان نفس، مثل اهل غفلت.

 

آداب وقت خوابیدن

آداب وقت خوابیدن

 

در بیان برخی از مستحبّات و آداب خوابیدن با اشاره به ثواب آن ها

 

چون اراده ی خوابیدن نمایی :

۱ – رختخواب پاکی را اختیار کن ، و در رختخواب نجس نخواب و بسیار نرم و لطیف نخواب که دیر از خواب بیدار شوی ، بلکه سزاوار است اقتداء نمایی به حضرت پیغمبر( صلی الله علیه و آله و سلّم ) که گاهی بر روی زمین ، و گاهی بر حصیر ، و گاهی روی عبا می خوابیدند .

۲ – مستحب است نیز که رو به قبله ، و جانب راست ، به هیئتی که میت را در قبر گذارند بخوابی .

۳ – با طهارت بخواب تا ثواب احیاء داشتن تمام آن شب را دریابی .

۴ – در وقت خوابیدن ( سوره ی حمد و سوره ی قل هو الله احد و قل یا ایهاالکافرون ) را بخوان تا از شرک ایمن شوی .

۵ – سوره ی قل اعوذ بربّ الفلق و قل اعوذ بربّ النّاس و آیه الکرسی را بخوان ، تا در خواب نترسی . اگر چهار قل را سه مرتبه بخوانی ثواب عظیم دارد .

۶ – سوره ی انّا انزلناه را در وقت خواب و بیداری بخوان ، تا ملائکه تو را به امر حق تعالی محافظت کنند .

۷ – سوره ی التّکاثر را بخوان ، تا از فتنه ی قبر و هول نکیرین ایمن شوی ، و هفتاد هزار گناهت آمرزیده ، و هفتاد هزار حسنه برایت نوشته شود ، و هفتاد هزار درجه در بهشت برایت بلند شود ، و شفاعت تو در حق اهل و همسایگان و دوستانت پذیرفته گردد .

در وقت خوابیدن، مثل اهل عبادت، اوراد و اذکاری که از برای خواب مقرّر است، بجا آر. و مثل اهل غفلت مباش که رعایت آداب نمی کنند. یا مراد این باشد که خواب را به قصد ازاله کسالت و تحصیل قوّت ِ عبادت، کن. مثل اهل عبادت، نه از روی طغیان نفس، مثل اهل غفلت.

۸ – آیه ی « شَهِدَ اللّهُ أَنَّهُ لاَ إِلَـهَ إِلاَّ هُوَ وَالْمَلاَئِکَهُ وَأُوْلُواْ الْعِلْمِ قَآئِمَاً بِالْقِسْطِ لاَ إِلَـهَ إِلاَّ هُوَ الْعَزِیزُ الْحَکِیمُ ». را بخوان تا هفتاد هزار ملک برایت تا روز قیامت استغفار نمایند . ۱

۹ – آیه ی آخر سوره ی کهف را بخوان ، تا ساعتی که بخواهی بیدار شوی .

۱۰- تسبیح حضرت فاطمه ی زهرا سلام الله علیه بگو ، تا ثواب ذکر را در یابی ، و از شرّ شیطان و از خواب های بد محفوظ بمانی .۱۱- ده مرتبه ( لا حول و لا قوه الّا بالله العلی العظیم ) بگو تا از بلاها محفوظ مانی .

۱۲ – سه مرتبه بگو : ( استغفرالله الذّی لا اله الّا هو الحی القیوم و اتوب الیه ) تا تمام گناهانت آمرزیده شود .

۱۳ – سه مرتبه بگو : ( الحمدلله الّذی علا فقهر ، و الحمدلله الّذی بطن فخبر ، و الحمدلله الّذی ملک فقدر ، و الحمدلله الّذی یحیی الموتی و یمیت الاحیاء ، و هو علی کلّ شی ء قدیر ) تا از گناهان پاک شوی ، مثل روزی که از مادر متولد شده ای .

۱۴ – سه مرتبه بگو : ( یفعل الله ما یشاء بقدرته ، و یحکم ما یرید بعزّته ) تا ثواب هزار رکعت نماز مستحبی به تو عطا شود .

و در کتاب ( کافی ) روایت است که حضرت رسول ( صلّی الله علیه و آله و سلّم ) وقت خوابیدن می فرمودند : ( اللهم باسمک احیی ، و باسمک اموت )۲

و اگر نتوانی تمام آنچه ذکر شد بخوانی ، به هر کدام بخواهی می توان اکتفاء کرد . ۳

 

پی نوشت :

۱ –  آل عمران ۱۸

۲ – کافی ج۲ص۵۳۹ح۱۶ و بحارالانوار ج۸۷ ص ۱۷۳ح ۵ .

۳ – کتاب سراج القبور – مرحوم آیت الله سید محمد تقی موسوی اصفهانی صاحب کتاب شریف مکیال المکارم .

 

فرآوری : محمدی

بخش اخلاق و عرفان اسلامی تبیان

منابع : سایت اختصاصی دعا

پایگاه امام صادق علیه السلام

Pin It

ثبت دیدگاه