انواع خواب در روز

خواب بعد ظهر وانواع خواب در روز خوابیدن در هنگام بعدازظهر در فصول گرم سال به مدت یک

خواب بعد ظهر وانواع خواب در روز

خوابیدن در هنگام بعدازظهر در فصول گرم سال به مدت یک ساعت مانعی ندارد به ویژه اگر فرد طبیعت گرم و خشک داشته باشد.تحقیقات جدید نشان می‌دهد که خواب بعد از ظهر به کارکرد حافظه بلندمدت کمک می‌کند. این مطالعات همچنین نشان می‌دهد که ۹۰ دقیقه خواب نیمروز، بسیار به حافظه کمک می‌کند.البته هنوز اطلاعات دقیقی از پردازش مغز هنگام خواب فهمیده نشده، اما نتیجه این تحقیقات نشان می‌دهد، احتمال دارد خواب نیمروزی، سرعت حافظه را تقویت کند و ممکن است در آینده، این کار را به طور مصنوعی انجام دهند.

حافظه بلندمدت، خاطراتی را که سال‌ها با ما بوده‌اند، برمی‌گرداند.این تحقیقات در دو گروه انجام شد: یک گروه که یک ساعت در روز می‌خوابیدند و گروهی که اصلاً چرت نمی‌زدند. بنابراین، افرادی که به هنگام بعداز ظهر چرت می‌زدند، کارایی‌شان در اول شب به طور چشمگیری نسبت به دیگران بهتر بود.این در حالی است که میزان خواب این دو گروه یکسان بوده، منتها گروهی که عصر خوابیده‌ بودند، خیلی بهتر از گروهی بودند که بیدار مانده‌ بودند.خواب نیمروز، می‌تواند زمان را کوتاه کند و حافظه را از فراموشی در امان دارد و به این ترتیب می‌توان گفت که به جای ۶ تا ۸ ساعت خواب مستمر، مغز می‌تواند در طی ۹۰ دقیقه چرت زدن، حافظه را تقویت کند.

محققان طب سنتی خواب های روزانه را تقسیم بندی کرده اند. بعضی از افراد ممکن است علاوه بر خواب شب، ساعاتی را نیز در روز به استراحت بپردازند و بخوابند. این گونه خواب ها چند نوع است که عبارت است از:

خواب قیلوله:

این نوع خواب در فصل گرما به علت کوتاه شدن شب، قبل از ظهر در حدود یک ساعت است و بدون اشکال است.

خواب عیلوله:

خوابی که مابین اذان صبح تا طلوع آفتاب اتفاق می افتد، خواب عیلوله نامیده می شود که از نظر طب اسلامی و سنتی می تواند باعث بیماری شود.

خواب حیلوله:

خوابیدن هنگام طلوع آفتاب و بعد از زمان نماز صبح حیلوله نامیده می شود که از نظر حکمای طب اسلامی باعث کاهش حافظه می شود.

خواب غیلوله:

خوابیدن در انتهای روز زیان های زیادی دارد و چون می تواند باعث غیله یا هلاکت شود بسیار نهی شده است و به همین علت غیلوله نامیده می شود.

 

Pin It

ثبت دیدگاه