بی خوابی کودکان

بی خوابی کودکان: برای اغلب بچه ها ، خواب واکنشی ساده و طبیعی به یک نشانه درونی است.

بی خوابی کودکان: برای اغلب بچه ها ، خواب واکنشی ساده و طبیعی به یک نشانه درونی است. به محض آنکه کودک به اندازه کافی خسته می شود مطمئن باشید که دوست دارد به روی تشک و تختخواب خود برود  و بخوابد. گاه این نشانه به آن روشنی که والدین دوست دارند شنیده نمی شود، اما وقتی شنیده شود کودک را بخواب می برد. متاسفانه این مطلب در مورد همه بچه ها صدق نمی کند.درصد کمی از بچه در کودکی بی خوابی را تجربه می کنن. گاه این بیخوابی که از زمان تولد آغاز می شود تا دوران بلوغ ادامه پیدا می کند.این مشکلی است که می تواند روی لذت بردن اشخاص از زندگی تاثیر شدید بگذارد. اینگونه بیخوابی اغلب به درمان جدیدتری نیاز دارد.

دکتر پیتر هاری عضوبرنامه تحقیقات بیخوابی کلنیک مایو ، برسی های مفصلی درباره بی خوابی در کودکان و ادامه آن در بالغیین انجام داده است. دکتر هاری به این نتیجه رسید که بی خوابی در کودکان اغلب با برخی مشکلات عصبی همراه است که از جمله آن می توان به اختلال  در گفتار پر تحرکی شدید اشاره کرد. در آیورودا حساسیت شدید به صدا نیز که نشانه بی تعادلی واتا می باشد.گرچه این دو ناراحتی لزوما نشانی اختلالات عصبی نیستند، اما کودکانی که در این شرایط به سر می برند به مصرف دارو های ضد افسردگی به میزان کم پاسخ مثبت می دهند. همین دارو ها می تواند بیخوابی مربوط به دوران کودکی را از میان بردارد.

بی خوابی کودکان

بی خوابی کودکان

بی خوابی کودکان

اما نکته جالب این است که کودکان بی خواب معمولا افسرده نیستند. برعکس کاملا سرحال، گوش بزنگ و نسبت به جهان اطراف خود کنجکاو هستند. تا چند سال پیش این رفتار در کودکان بسیار مثبت تلقی می شد.اما وقتی کودک بزرگتر می شود و با مسئولیت های بیشتری مواجه می شود و در نتیجه به فیزولوژی او فشار بیشتری وارد می شود، ناتوانی در خوابیدن به شکل یک مشکل جدی مطرح می گردد. بزرگترهایی که در دوران کودکی با مشکل بی خوابی  روبرو بوده اند اغلب در حفظ مشاغل خود و یا در ارتباط با دیگران با دشواری رو به رو هستند.

خوشبختانه علاوه بر دارو های ضد افسردگی که برای بچه های بیخواب موثر است، بالغ ها می توانند از دارو های دیگری نیز استفاده کنند. اما باید توجه داشت که یک دارو روی همه به یکسان اثر نمی گذارد. برخی دارو ها هم بر خلاف انتظار پزشک موثر واقع می شوند. به عبارت دیگر در کار درمان بیخوابی از روش آزمایش و خطا استفاده می شود، اما با یک مراقبت و سر پرستی خوب، اثر بخشی داروها افزایش می یابد.اگر شما در دوران کودکی با بیخوابی شدید روبرو بوده اید و این بی خوابی روی زندگی شما تاثییر بد گذاشته است، توصیه می کنیم حتما برای مداوای آن کاری صورت دهید.

 

Pin It